måndag 11 mars 2013

Mitt kostupplägg under formtoppningen

Igår påbörjade jag min fyra veckors formtoppning. Så här dag två så finns det inte så mycket att säga om hur det går mer än att jag faktiskt inte varit så hungrig som jag trodde att jag skulle vara.

 Jag tänkte berätta lite om mitt upplägg. Då jag fortfarande inte är helt ok i höften så håller jag mig undan från power walks och att springa (springa har jag typ aldrig gjort), dessutom så tränar jag inte benen eller rumpan (snyft) som kräver mycket energi att träna. Min aktivitetsnivå är alltså låg eller "lätt motion på matkalkylen" inkluderat tre pass med hård styrketräning i ca 20 minuter per pass per vecka.

Min basala energiförbrukning är 1096 kcal per dag på den aktivitetsnivå jag ligger på nu, alltså låg. Det är den energi som går åt till att bara leva utan att röra sig ett smack.
För att behålla min vikt så behöver jag äta 1506 kcal om dagen.
Jag har valt att kickstarta igång mitt fettförbrännande genom att lägga mig lågt i kalorier den första veckan 1000 kcal/dag, för att vecka två och tre gå upp till 1300 kcal/dag. Tanken är också att jag då ska vara fri från skador och kunna börja gå pw och ev även få in ett intervallpass /vecka. Jag har också planerat in en påfyllningsdag redan nu på fredag då jag kommer att ligga på ca 1500 kcal.

Min Energi % under en dag (hur stor andel av energin i maten som de olika energigivande näringsämnena (protein, kolhydrat och fett) bidrar med.) 

Protein: 120 g = 504 kcal: 50,4 E%
Kolhydrater: 39 g = 200 kcal: 20 E%
Fett: 34 g = 306 kcal: 30,6 E%

Min huvudsakliga proteinkälla kommer att komma från kycklingfilé, fläskytterfilé eller lax. Kolhydraterna kommer främst från grönsaker som broccoli och kål och fettkällan är främst nötter och olivolja.


Innan jag träffade Greger så har jag inte ens haft en tanke på att räkna kalorier. Den största orsaken har varit att jag inte haft något behov, den andra minst lika stora anledningen är att jag tyckt att det verkar alldeles för svårt och krångligt. Min åsikt har varit att, om man tränar för sitt välbefinnande utan en tanke på att forma kroppen på något speciellt sätt förutom att förhoppningsvis minska i vikt vilket jag har satt ett = med att förlora fettvikt och förhoppningsvis få lite muskler, så behöver man inte räkna kalorier.
Ok det stämmer ju någorlunda. Jag har fått precis det jag önskat tidigare, en viktminskning (då jag ansett att det behövts), möjligtvis lite mer muskler och lite mindre fett, men inga direkta synbara muskler utan jag har blivit SMAL, en mindre kopia av mig själv. Som sagt, innan jag träffade Greger så har det här alltid varit mitt mål, att vara smal. ;)

Men NU så har mina mål ändrats. Jag ser nu att det är möjligt att ändra min kropp med hjälp av träning och korrekt kosthållning. Nu är mitt mål en fitnesskropp. Jag har inga illusioner om att detta kommer att inträffa inom fyra veckor, då jag nu vet att det ligger år av träning bakom dom kroppar som jag nu har som ideal. Nej jag tänker inte tävla och deffa mig till en superlåg fett %. Mitt mål är att se sund och hälsosam ut, med muskler. =)

Jenna Renee Fitness modell. 


Under dessa fyra veckor så kommer min kost att vara mycket ensidig av den anledningen att det är enklast så. Jag använder mig av Shape Up appen som är kanon! Du programmerar in hur många kcal du vill äta varje dag och hur många gram som ska komma från protein, kolhydrater respektive fett och så bokför du allt du äter. Appen räknar då ut och visar exakt vad du fått i dig. Super!
När jag inte formtoppar genom kosthållning så räknar jag inte kalorier utan jag äter det jag är sugen på. Jag lagar all mat själv och använder aldrig några hel eller halvfabrikat, förutom till barnen någon gång i bland (Potatisbullar, pytt i panna och pommes).
Efter dom här fyra veckorna kommer jag långsamt att introducera mer kolhydrater i min kost igen samtidigt som jag kommer att öka upp kaloriintaget till det normala. Jag hoppas då att kroppen hinner anpassa sig och att fettinlagringen inte blir så stor. Alltså undvika jo-jo effekten.

Vad ska då hända om fyra veckor? Ja det får vi se... ;)


För att beräkna kalorierna så har jag använt mig av en uträkning på matkalkylen. Den hittar ni här!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar