onsdag 6 mars 2013

Starting strength

Starting strength är ett styrketräningsprogram som jag har kört i några veckor, totalt ca 9 pass har jag hunnit med hittills. Det är inte min PT som har hittat på det passet  utan det är framtaget av Mark Rippetoe och Lon Kilgore som har författat boken med samma namn. Passet består av enkla helkroppsövningar och meningen är att du ska kunna öka din styrka för varje pass. Tre pass i veckan och så alternerar man passen. Det tar ca 20 min inklusive uppvärmning. 90 sekunders vila mellan varje set. Effektiv träning när den är som bäst!

Pass A

  • Knäböj   3 x 8
  • Bänkpress   3 x 8
  • Marklyft    1 x 8
Pass B

  • Knäböj   3 x 8
  • Militärpress 3 x 8
  • Chins 3 x 8


Min PT har bara gjort en liten ändring i passet för mig. Egentligen gör man bara 3x5 reps av varje övning, men jag kör 8 reps istället. Chinsen gör man egentligen 3 x till fail, men då det blir fail på mig på en gång så gör jag 8 st x 3 med hjälp. Det är för att jag vill öka i volym också, men mer om vad olika repetitioner gör för din kropp en annan gång!


Här värmer jag upp inför Bänkpress. Lillp spelar lite marackas =)


Hur har det då gått för mig? Jo jag har ökat på alla övningar utom bänkpress där jag konstigt nog har gått tillbaka! För tre pass sedan så gjorde jag plötsligt ett monsterpass och bänkpressade 32,5 kg 3 x 8 ENSAM! PB så det skrek om det! Vid nästa pass så ökades vikten med 2,5 kg och då kunde jag knappt lyfta stången en gång, armarna svajade och det kändes helt övermäktigt. Greger sa att jag hade fått en mental kolaps då jag inte ens orkade köra 32,5 kg som tidigare utan fick sänka till 30 kg för att kunna lyfta stången över huvud taget. STOR besvikelse! Förra passet så kunde jag fortfarande inte lyfta 32,5 kg en hel 8:a. =( Började allvarligt att tro att Greger skrivit ner fel siffror, men han påstår att så inte är fallet. Måste vara min usla teknik som plötsligt under ett pass var klockrent! ;)


Ett klipp på mig när jag knäböjde 47,5 kg





Från att ha skytt gymmet så längtar jag till nästa pass! Att träna rätt med ett mål och med en duktig PT går inte att jämföra med att på måfå sätta sig i en maskin på gymmet själv och köra, trots att du en gång fått maskinen demonstrerad. Klasskillnad!! 


Man kan läsa mer om Starting strength på den här killens blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar